Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το Ζήτημα των Αξιωμάτων και των Αξιώσεων



 Αποψή μας

Θυμάμαι συχνά την εντύπωση που μου είχε προκαλέσει μια επιγραφή κρεμασμένη στον τοίχο πίσω από το γραφείο ενός πολιτικού ανήρ της εποχής μας: "Καλοχαιρέτα τον πεζό όταν καβαλικέψεις, για να σε χαιρετά κι αυτός όταν θα ξεπεζέψεις". Το θυμάμαι ακόμα πιο συχνά αυτή την περίοδο, που όλα δείχνουν ότι θεσμοί και αξιώματα έχουν αρχίσει την κατρακύλα και τα γιαούρτια από τα ράφια των σουπερμάρκετ δεν φεύγουν για να ξεγελάσουν την πείνα μας, αλλά για να εκφράσουν την απαξίωση προς οτιδήποτε κατά τη γνώμη μας γυαλίζει μα δεν είναι χρυσός. Για χρόνια πολλά το αξίωμα ήταν συνδεδεμένο με τη ξεχωριστή τιμή, τη διάκριση, το άνοιγμα του δρόμου, της πόρτας, των φώτων. Όμως τα πράγματα άλλαξαν. Και άλλαξαν γιατί μια μερίδα -μεγάλη- όσων είχαν τα αξιώματα δεν τα τίμησαν, δεν τα αξιοποίησαν προς το κοινό όφελος, δεν τα σεβάστηκαν καν! Αντίθετα καβαλικέψανε και βαράγανε και τα πόδια! Και οι περισσότεροι ξεχάσανε τι γράφανε οι κρεμασμένες επιγραφές πίσω από την πλάτη τους. Κάποιοι τις κατεβάσανε κιόλας ή προσθέσανε κι άλλα τσιτάτα σε ένδειξη της απόλυτης πολιτικής υποκρισίας! Κάποιοι άλλοι αγανακτήσανε και με τον απλό λαουτζίκο που είχε το θράσος να έχει διαφορετική άποψη από την άποψή τους. Μιλήσανε για ασέβεια! Μιλήσανε για αχαριστία! Μα ξεχάσανε να κρύψουν τα αποφάγια απ το μεγάλο φαγοπότι! Και τώρα; Και τώρα ήρθαν τα γιαούρτια να τους προσγειώσουν σε μια νέα εποχή. Ήρθε η ώρα που τα αξιώματα έρχονται αντιμέτωπα με τις αξιώσεις. Αξιώσεις όχι πλέον μικρές, ψεύτικες και επίπλαστες. Όχι του τύπου διόρισέ με σ' ένα stage ή κάνε μου μια  μετάθεση! Όχι αξιώσεις ξεροκόμματου, αλλά αξιώσεις πραγματικές! Γιατί τώρα πια αξιώνουμε όλοι την αλήθεια! Τη μία και καθολική! Και αξιώνουμε πλέον από τους αξιωματούχους να ξεκαβαλικέψουν και να κατέβουν δίπλα μας, να περπατήσουμε όλοι μαζί στα στενά και δύσβατα μονοπάτια που μας οδήγησαν. Γιατί ή μόνοι τους τα φάγανε και αξιώνουμε τη τιμωρία τους ή αν δεχθούμε ότι όλοι μαζί τα φάγαμε αξιώνουμε να έχουμε την ίδια τιμωρία, σε ένα κράτος που διακηρύσσει ισονομία και ισοπολιτεία! Όμως, επειδή όλοι ξέρουμε και  ποιοι τα φάγανε και ποιοι θα συνεχίσουν να τρώνε όσο εμείς τους το επιτρέπουμε είναι καιρός να αξιώσουμε οι πεζοί την ανάδειξη των πραγματικών αξιών και των πραγματικών άξιων! Πεζοί και καβαλάρηδες ας αντιληφθούμε όλοι ότι πλέον αξιώματα και αξιώσεις έχουν κηρύξει τον μεταξύ τους πόλεμο!

 Γιώργος Μακράκης

Σχόλια

Ο χρήστης Anideos είπε…
Γιώργη,
Ιδιαίτερα μου άρεσε τούτο το κείμενο. Ξέρω πως αφετηρία σου είναι η ακέραιη προσωπική ευθύνη που πρεσβεύει κι ο Καζαντζάκης. Μαζί σου κι εγώ σ' αυτό. Αλλά έχει σημασία, χωρίς να παραγνωρίζουμε την ατομική ευθύνη εκάστου ημών να ψάχνουμε και τα βαθύτερα αίτια, που ανάγονται πάνω από ατομικές συμπεριφορές και εκτιμούν συστημικά φαινόμενα. Η φράση "μαζί τα φάγαμε" αυτό νομίζω προσπαθεί κάπως απλοϊκά να καταδείξει, δηλαδή τις ευρύτερες παθογένειες της κοινωνίας μας θυμίζοντας εκείνο το άλλο "ο κάθε λαός έχει τους ηγέτες που του αξίζουν". Αξίωση για αλήθεια και αυτογνωσία. Αυτό πάνω από όλα έχουμε ανάγκη. Και αυτό προϋποθέτει τη συνειδητή απομάκρυνση μας από το λαϊκισμό του παρελθόντος. Και νομίζω ο λαός εν τη σοφία του ανταποκρίνεται. Γι αυτό άλλωστε έχουν οι Έλληνες γυρίσει την πλάτη στον παλαιοκομματικό λαϊκίστικο λόγο του Σαμαρά και συνεχίζουν να στηρίζουν την κυνέρνηση παρά τα "αντιλαϊκά" της μέτρα.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Αγαπητοί φίλοι,

Η προσωπική ευθύνη εις εκάστου είναι η συμμετοχική ευθύνη κατά το αναλογούν μερίδιό του. Δεν ευθυνόμεθα τόσο για την επιλογή των συνδαιτημόνων μας στο φαγοπότι και πόσο έφαγε ο καθείς μας, όσο για τη συμμετοχή μας στην προετοιμασία του δείπνου ή όχι. Διότι ωραίες οι θεωρητικολογίες οι αποστασιοποιημένες, αλλά το θέμα είναι γιατί επιλέγουμε να είμαστε παρατηρητές και κριτές και να μη μπούμε στο "παιχνίδι" και ας κριθούμε...
Ο χρήστης Anideos είπε…
Η συμμετοχή έχει διαβαθμίσεις. Και η κατάθεση άποψης δημόσια συμμετοχή είναι. Τουλάχιστο ο Γιώργης έχει δείξει το δρόμο σ' αυτό επώνυμα και υπεύθυνα. Υποθέτω ένας Ανίδεος κι ένας Ανώνυμος δεν θα 'χουν πολλά να υποδείξουν επάνω στο θέμα... Διότι και η απλή διαπίστωση ότι συμφωνώ με την παρατήρηση είναι κι αυτή δυστυχώς θεωρητική...
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Και όμως, μόνο ένας που δεν έχει ιδέα και συνάμα δεν έχει συγκεκριμένη ταυτότητα- όνομα μπορεί να αλλάξει το ρουν της ιστορίας. Γιατί πάντα ο λαός ήταν και ανίδεος και ανώνυμος. Μόνο αν το πλήθος πληθύνει την αντίστασή του και σπάσει τα καλούπια των επωνύμων θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε ότι δημοκρατία δεν είναι η τζίφρα κάτω από τη γνώμη, αλλά αυτή η ίδια η έκφραση της γνώμης...
ΥΓ Ο πειρασμός να γράψω το όνομά μου μεγάλος. Ο πειρασμός να σε πειράξω ακόμα μεγαλύτερος. Ο τελευταίος πειρασμός...να σιωπήσω

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και το αποτύπωμα του ΟΑΕΔ

  6136 θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν το Α΄ τρίμηνο του 2021 από τον ΟΑΕΔ μέσω των προγραμμάτων απασχόλησης. Τα προγράμματα απασχόλησης του ΟΑΕΔ επιχορηγούν μέχρι και το 100% του μισθού και των εισφορών, πράγμα που σημαίνει πως ο ΟΑΕΔ δίνει σχεδόν τσάμπα το εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στα προγράμματα. Είναι ικανοποιητικός ο αριθμός των 6137 θέσεων εργασίας για το Α τρίμηνο μέσα σε αυτό το κλίμα της πανδημίας και της εν δυνάμει μαζικής ανεργίας? Τα ποσοστά λένε καλύτερα την αλήθεια. Οι 6136 θέσεις εργασίας αποτελούν το 0,5% του συνόλου των εγγεγραμμένων ανέργων. Τον Μάρτιο του 2021 οι εγγεγραμμένοι άνεργοι ανήλθαν στο 1εκ 144 χιλιάδες 791!!!

Το Κρητικό Ζήτημα

1η Δεκεμβρίου 1913... Η ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα... Aπό το http://sofoscrete.blogspot.com/ Κατά την επανάσταση του 1821-1830 οι Κρήτες αγωνίστηκαν σκληρά, όπως και οι λοιποί Έλληνες, εν τούτοις είδαν με πόνο απερίγραπτο να μην συμπεριλαμβάνονται στα όρια του ελεύθερου κράτους, όπως αυτά καθορίστηκαν από το πρωτόκολλο του Λονδίνου του 1830. Και αυτό γιατί έτσι θέλησε η ευρωπαϊκή διπλωματία και κυρίως η Αγγλία. Η αγγλική εξωτερική πολιτική δεν μπορούσε να σκεφτεί ότι κάποια στιγμή δεν ήταν εύκολο γι’ αυτήν, ή ακόμη χειρότερο, αδύνατο, να χρησιμοποιεί ο στόλος της το λιμάνι της Σούδας. Ο στόχος αυτός συνδυαζόταν με το έτερο δόγμα της ακεραιότητας της οθωμανικής αυτοκρατορίας, ως ανάχωμα στην πάγια επιδίωξη της ρωσικής εξωτερικής πολιτικής, ήδη από την εποχή του Μεγάλου Πέτρου, της καθόδου δηλαδή της Ρωσίας στη ζεστή θάλασσα, το Αιγαίο. Και δεν εναντιώθηκε μόνο το 1830 η ευρωπαϊκή διπλωματία στην ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, αλλά πάντοτε όταν... οι Κρήτες επαναστατούσαν κατά της τ

Εν ευθυμία ο Νομάρχης

Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους αφέθηκε, τελικά, ο Δήμαρχος Αθηναίων μετά τη χθεσινοβραδινή σύλληψή του και την εκκίνηση της αυτόφωρης διαδικασίας.