Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ


Σύμφωνα με τις πράξεις των Αποστόλων, την ημέρα της Πεντηκοστής στα Ιεροσόλυμα, ήταν παρόντες στο κήρυγμα του Αποστόλου Πέτρου και Εβραιοκρήτες, οι οποίοι φαίνεται να έφεραν πρώτοι το μήνυμα του Χριστιανισμού στην Μεγαλόνησο. Το 64μ.Χ. ο Απόστολος Παύλος περιέλαβε και την Κρήτη στην τρίτη αποστολική του περιοδεία. Το συστηματικό έργο του εκχριστιανισμού των Κρητών, ανέλαβε ο μαθητής του Αποστόλου Παύλου και πρώτος επίσκοπος Κρήτης Τίτος. Μετά την επέκταση του Χριστιανισμού, η Κρήτη έγινε μία από τις δώδεκα Αρχιεπισκοπές του Ιλλυρικού (Βαλκανική Χερσόνησος), έχουσα τοπική Σύνοδο με Αρχιεπίσκοπο και επισκόπους. Στις αρχές του 8ου αιώνα οι επισκοπές ήταν δώδεκα και η Κρήτη ονομαζόταν " δωδεκάθρονος " ενώ υπαγόταν διοικητικά στο θρόνο της Ρώμης. Περί το 754 όμως μ.Χ. προσαρτήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Αακολούθησε η περίοδος της Αραβοκρατίας (824-961), όπου υπήρξε μια δραστική αποκοπή της Κρήτης από το Βυζάντιο. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, βεβαίως, εξακολουθούσε να χειροτονεί προκαθημένους της Εκκλησίας της Κρήτης, ως τιτουλάριους, εκτός της νήσου. Μετά την ανάκτηση της Κρήτης από τον Νικηφόρο Φωκά (961) αρχίζει μια δεύτερη περίοδο για την Κρήτη (961-1204). Κατά την επικρατούσα τότε εκκλησιαστική τάξη στο κλίμα του Οικουμενικού Θρόνου της Κωνσταντινουπόλεως, η Εκκλησία Κρήτης είναι Μητρόπολη και ο προκαθήμενος της έχει τον τίτλο του Μητροπολίτη. Η περίοδος της βενετοκρατίας που ακολούθησε (1204-1669) επέφερε ριζικές μεταβολές. Οι Βενετοί κατέβαλαν κάθε προσπάθεια, με διοικητικές και άλλες μεταβολές να εκλατινίσουν τους ορθόδοξους Κρήτες. Όμως οι Κρήτες, ακόμα και χωρίς τους ιεράρχες τους, αντιστάθηκαν και διατήρησαν άσβεστη τη μνήμη του δόγματός τους. Στην προσπάθειά τους αυτή βρήκαν ευτυχώς θερμούς αρωγούς και υποστηρικτές τον απλό κλήρο αλλά κυρίως τα πολυάριθμα ορθόδοξα μοναστήρια. Οι Βενετοί ωστόσο απαγόρευαν αυστηρά την οποιαδήποτε παρουσία ορθόδοξων επισκόπων στην Κρήτη. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο διατηρούσε τον τίτλο του ορθόδοξου προκαθημένου της Κρητικής Εκκλησίας, ως "υπερορίου", δηλαδή έξω από τα φυσικά όρια της εκκλησιαστικής του δικαιοδοσίας. Έτσι εξέλεγε μητροπολίτες Κρήτης ιεράρχες εκτός της νήσου, ως επί το πλείστον κρητικής καταγωγής. Το 1645 τη θέση των Βενετών κατακτητών πήραν οι Οθωμανοί. Η τουρκοκρατία, προκειμένου να «εξευμενίσει» τους Κρήτες, φρόντισε για την αποκατάσταση της ορθόδοξης ιεραρχίας. Όμως, ο Τούρκος κατακτητής υπήρξε πολύ σκληρός για τους Κρήτες. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο κατέβαλε κάθε προσπάθεια για να βοηθήσει τη «θυγατέρα» του τα δύσκολα χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας (1645-1898). Εκτός των άλλων, εκμεταλλευόμενο τα αναγνωρισμένα προνόμιά του, έσπευσε να θέσει υπό την προστασία του τα μεγάλα μοναστήρια της Κρήτης, ανακηρύσσοντάς τα σταυροπηγιακά. Η ανεξαρτητοποίηση της Κρήτης επέφερε και τις αναμενόμενες αλλαγές στα εκκλησιαστικά ζητήματα, όπου με τον Καταστατικό Νόμο 276 / 1900 της Κρητικής Πολιτείας ρυθμίστηκε η κατάσταση της Εκκλησίας της Κρήτης. Παγιώθηκε έτσι μία κατάσταση, που ισχύει έως σήμερα με ελάχιστες τροποποιήσεις, σύμφωνα με το νόμο 4149 / 1961, ο οποίος κύρωσε τον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας της Κρήτης. Σύμφωνα με τον τελευταίο, «Η εν Κρήτη Ορθόδοξος Εκκλησία, απαρτιομένη εκ της Ιεράς Αρχιεπισκοπής και των Ι. Μητροπόλεων Κρήτης, είναι ημιαυτόνομος, έχουσα την κανονικής εξάρτησιν αυτής εκ του Οικουμενικού Πατριαρχείου». Το ημιαυτόνομο της Εκκλησίας της Κρήτης εκφράζεται κυρίως με την εκλογή του Αρχιεπίσκοπου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Στο θέμα αυτό θα επανέλθουμε όμως με ειδικότερο άρθρο μας.

Όλγα Χριστινάκη ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ-ΘΕΟΛΟΓΟΣ
olgaxrist@yahoo.gr
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Η ΔΙΚΤΗ" Ιανουάριος 2008


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άστεγη κοινωνική πολιτική

Γιώργος Μακράκης*   Το τελευταίο διάστημα και συγκεκριμένα από την κατάθεση στη δημόσια διαβούλευση του σ/ν του Υπουργείου Εργασίας   «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» , πολλά ΜΜΕ δημοσιεύουν και επαναδημοσιεύουν με πηχυαίους τίτλους   «ΔΩΡΕΑΝ ΣΠΙΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ  ΟΑΕΔ » . Εντυπωσιακή παροχή! Ποια είναι, όμως, η αλήθεια;   Η αλήθεια είναι ότι κάποιες ελάχιστες στον αριθμό κατοικίες, θα δοθούν με περίπου άγνωστα κριτήρια, σε μη δικαιούχους. Οι κατοικίες αυτές αποτελούν στην ουσία ιδιοκτησία των δικαιούχων του τ. ΟΕΚ και τώρα γίνονται επικοινωνιακό τρόπαιο και εν δυνάμει ρουσφετολογική παροχή.

Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και το αποτύπωμα του ΟΑΕΔ

  6136 θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν το Α΄ τρίμηνο του 2021 από τον ΟΑΕΔ μέσω των προγραμμάτων απασχόλησης. Τα προγράμματα απασχόλησης του ΟΑΕΔ επιχορηγούν μέχρι και το 100% του μισθού και των εισφορών, πράγμα που σημαίνει πως ο ΟΑΕΔ δίνει σχεδόν τσάμπα το εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στα προγράμματα. Είναι ικανοποιητικός ο αριθμός των 6137 θέσεων εργασίας για το Α τρίμηνο μέσα σε αυτό το κλίμα της πανδημίας και της εν δυνάμει μαζικής ανεργίας? Τα ποσοστά λένε καλύτερα την αλήθεια. Οι 6136 θέσεις εργασίας αποτελούν το 0,5% του συνόλου των εγγεγραμμένων ανέργων. Τον Μάρτιο του 2021 οι εγγεγραμμένοι άνεργοι ανήλθαν στο 1εκ 144 χιλιάδες 791!!!

Η πανδημία του κορονοϊού και η μισθωτή εργασία

Του Γιώργου Μακράκη, Προέδρου Ομοσπονδίας Υπαλλήλων ΟΑΕΔ https://www.alfavita.gr/koinonia/316068_i-pandimia-toy-koronoioy-kai-i-misthoti-ergasia Εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού εισήλθαν στη ζωή των εργαζομένων νέες μορφές εργασίας. Εξ αποστάσεως εργασία, τηλεργασία, εκ περιτροπής εργασία. Η «βίαιη» και αναγκαία προσαρμογή των εργαζομένων και των επιχειρήσεων στις νέες συνθήκες μπορεί να πει κανείς ότι αποτελεί ένα θετικό βήμα, έστω και υπό αυτές τις συνθήκες. Η εισαγωγή των νέων μορφών εργασίας στη ζωή των εργαζομένων είναι ίσως πρωτόγνωρη, ίσως αναγκαία και ίσως διαμορφώνει το μέλλον της εργασίας!