Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το blogging στην Ελλάδα : Προφίλ, κίνητρα και πρακτικές των ελληνόφωνων bloggers”

Μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα για το blogging στην Ελλάδα παρουσίασε στο ΠΑΝΤΕΙΟ Παν/μιο ο Ζαφείρης Καραμπάσης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα Μάρτιος-Απρίλιος 2007 με δείγμα Ν=1367 ελληνόφωνους bloggers και αποτέλεσε μέρος της μεταπτυχιακής του διατριβής για το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Παντείου Παν/μίου Την περίληψη και τα αποτελέσματα της έρευνας σας παρουσιάζουμε εδώ με την άδεια του συγγραφέα!! Του αξίζουν συγχαρητήρια.


ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ
Τα blogs αποτελούν μια καινοτόμο πλατφόρμα επικοινωνίας που -για πρώτη φορά στην ιστορία- επιτρέπει στον κάθε έναν με απλή πρόσβαση στο internet, εντελώς ανέξοδα και μόνο με μερικά clicks του ποντικιού, να δημοσιεύσει περιεχόμενο οποιασδήποτε ψηφιακής μορφής δυνητικά σε ολόκληρο τον κόσμο. Η πρωτοφανής αυτή δυνατότητα -που εντάσσεται μέσα στα γενικότερα πλαίσια αυτού που έχει επικρατήσει να ονομάζεται “web 2.0” ή “social web”- μετασχηματίζει ριζικά το παγκόσμιο επικοινωνιακό τοπίο διευρύνοντας τη δημόσια σφαίρα ενώ αποτελεί ένα τεραστίων διαστάσεων φαινόμενο που κερδίζει σταδιακά ολοένα και περισσότερο την προσοχή των ΜΜΕ, των επιστημόνων, της αγοράς και κυρίως των απλών ανθρώπων που βλέπουν στα blogs ένα μέσο αυτοέκφρασης, κοινωνικοποίσης και αυτο-ενδυνάμωσης του λόγου τους. Λόγω της ιδιαίτερα νεαρής ηλικίας του φαινομένου η αφιερωμένη σε αυτό ακαδημαϊκή έρευνα δε μετρά περισσότερα απο 6 χρόνια, σημειώνει όμως διαρκή αύξηση της παραγωγής της. Με δεδομένη τη διαφορά της blogging πρακτικής από κοινωνία αναφοράς και από κουλτούρα σε κουλτούρα, η απουσία μελέτης που να αφορά στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της χρήσης της πλατφόρμας από πλευράς των ελληνόφωνων χρηστών της δημιουργεί έναν κενό που για την ώρα καλύπτεται από ποικίλλα σχόλια κυρίως των ελληνικών ΜΜΕ. Ως blogger και ταυτόχρονα επιστήμονας αποφάσισα μέσα στα πλαίσια της μεταπτυχιακής μου διατριβής να αποπειραθώ να διαφωτίσω το κενό αυτό. Ως εκ τούτου, χρησιμοποιώντας τόσο ποιοτικές όσο και κυρίως ποσοτικές μεθόδους, η εργασία αυτή αποπειράται να ανιχνεύσει τα χαρακτηριστικά της blogging δραστηριότητας στην Ελλάδα. Οι απαντήσεις 1367 ελληνόφωνων bloggers στο ερωτηματολόγιο που κατασκευάστηκε και διακινήθηκε online για το διάστημα Μάρτη-Απρίλη 2007 σκιαγραφούν το προφίλ, τα κίνητρα και τις πρακτικές αυτών που διατηρούν τα blogs που απαρτίζουν τη λεγόμενη «ελληνική μπλογκόσφαιρα». Επιπλέον, μας επιτρέπουν να προσεγγίσουμε τον βαθμό και τον τρόπο με τον οποίο οι ελληνόφωνοι bloggers χρησιμοποιούν το internet και τα υπόλοιπα μέσα, αλληλεπιδρούν, χρησιμοποιούν υπερ-συνδέσμους, διαχειρίζονται την ταυτότητά τους, χρησιμοποιούν δημοσιογραφικές πρακτικές αλλά και το σε ποιους απευθύνονται, ποια είναι η θεματολογία τους και η δημοφιλία τους ενώ οι συσχετίσεις όλων των παραπάνω στοιχείων μας επιτρέπουν να βγάλουμε πολλαπλά συμπεράσματα



ΣΥΝΟΨΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ
O “τυπικός ελληνόφωνος blogger” είναι 30άρης άνδρας που μένει στην Αθήνα, έχει πανεπιστημιακή μόρφωση και εργάζεται. Χρησιμοποιεί κάθε ένα από τα παραδοσιακά μέσα (τηλεόραση, έντυπα, ραδιόφωνο) λιγότερο από 1 ώρα την ημέρα ενώ αντίθετα χρησιμοποιεί το internet για περισσότερο από 4 ώρες στο οποίο συνδέεται κυρίως από το σπίτι του μέσω DSL γραμμής. Χαρακτηρίζει τις σχετικές με τους Η/Υ και το internet γνώσεις του “αρκετά τεχνικές” αφού χρησιμοποιεί το internet πάνω από 8 χρόνια ενώ παράλληλα δηλώνει πως έχει προηγούμενη εμπειρία δημοσίευσης δημιουργικής του δουλειάς αλλού αλλά και συμμετοχής του σε forums. Μέσα στους τελευταίους 6 μήνες έχει δημιουργήσει ένα (1) προσωπικό blog σε ξένο domain στο οποίο γράφει με ψευδώνυμο κυρίως επειδή του αρέσει το γράψιμο και επιθυμεί να επηρεάσει «άλλους ανθρώπους που μπορεί να ενδιαφέρονται». Το blog του δέχεται λιγότερες από 100 επισκέψεις την ημέρα από ανθρώπους που εκτιμά ότι δε γνωρίζει, δεν περιέχει διαφημίσεις και δεν είναι μόνο- αλλά πολυ-θεματικό. Δημοσιεύει κυρίως κείμενο και φωτογραφίες ενώ τα θέματά του σχετίζονται κυρίως με την κουλτούρα/πολιτισμό, δευτερευόντως με την προσωπική και τέλος με τη δημόσια ζωή. Ζητήματα που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή, τα χόμπι, την ψυχαγωγία και την τέχνη καταλαμβάνουν τις 4 πρώτες θέσεις ενώ οι ειδήσεις, η επιστήμη/τεχνολογία και η πολιτική τις θέσεις 6-8. Ανανεώνει το blog του όποτε κάτι τον εμπνέει δηλαδή 1-5 φορές την εβδομάδα, ξοδεύοντας για το σκοπό αυτό λιγότερες από 5 ώρες την εβδομάδα. Τον ίδιο περίπου χρόνο ξοδεύει και για να διαβάσει άλλα blogs κάτι που κάνει όμως τα τελευταία 1-2 χρόνια (και όχι 6 μόνο μήνες). Δημοσιεύει το RSS feed του blog του ενώ οι αναγνώστες μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί του είτε μέσω email είτε χρησιμοποιώντας τη δυνατότητα σχολιασμού που τους παρέχει. Τα σχόλια που δέχεται εμφανίζονται ελεύθερα χωρίς δική του προηγούμενη έγκριση και τα απαντά «συχνά ή πολύ συχνά» ενώ ο ίδιος αφήνει σχόλια «κάποιες φορές ή συχνά». Η αρχική σελίδα του blog του περιλαμβάνει συνδέσμους αλλά συνήθως όχι περισσότερους από 10 προς άλλα blogs και 10 προς άλλες τοποθεσίες στο web ενώ «συχνά ή πολύ συχνά» περιλαμβάνει συνδέσμους μέσα στο σώμα των άρθρων του. Ασχολείται με ζητήματα της επικαιρότητας καταναλώνοντας χρόνο για να επαληθεύσει και να διασταυρώσει αυτά που πρόκειται να δημοσιεύσει περιλαμβάνοντας παράλληλα συνδέσμους και για τις πηγές των πληροφοριών του «συχνά ή πολύ συχνά» αλλά δε θεωρεί το blog του μια μορφή δημοσιογραφίας. Θεωρεί το blog του απλώς ένα χόμπι με το οποίο του αρέσει να ασχολείται στον ελεύθερό του χρόνο δηλώνει όμως πως σε ένα χρόνο πιθανότατα θα συνεχίζει να το συντηρεί.

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
plz, provide da link

http://ereuna.wordpress.com/

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άστεγη κοινωνική πολιτική

Γιώργος Μακράκης*   Το τελευταίο διάστημα και συγκεκριμένα από την κατάθεση στη δημόσια διαβούλευση του σ/ν του Υπουργείου Εργασίας   «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» , πολλά ΜΜΕ δημοσιεύουν και επαναδημοσιεύουν με πηχυαίους τίτλους   «ΔΩΡΕΑΝ ΣΠΙΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ  ΟΑΕΔ » . Εντυπωσιακή παροχή! Ποια είναι, όμως, η αλήθεια;   Η αλήθεια είναι ότι κάποιες ελάχιστες στον αριθμό κατοικίες, θα δοθούν με περίπου άγνωστα κριτήρια, σε μη δικαιούχους. Οι κατοικίες αυτές αποτελούν στην ουσία ιδιοκτησία των δικαιούχων του τ. ΟΕΚ και τώρα γίνονται επικοινωνιακό τρόπαιο και εν δυνάμει ρουσφετολογική παροχή.

Η πανδημία του κορονοϊού και η μισθωτή εργασία

Του Γιώργου Μακράκη, Προέδρου Ομοσπονδίας Υπαλλήλων ΟΑΕΔ https://www.alfavita.gr/koinonia/316068_i-pandimia-toy-koronoioy-kai-i-misthoti-ergasia Εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού εισήλθαν στη ζωή των εργαζομένων νέες μορφές εργασίας. Εξ αποστάσεως εργασία, τηλεργασία, εκ περιτροπής εργασία. Η «βίαιη» και αναγκαία προσαρμογή των εργαζομένων και των επιχειρήσεων στις νέες συνθήκες μπορεί να πει κανείς ότι αποτελεί ένα θετικό βήμα, έστω και υπό αυτές τις συνθήκες. Η εισαγωγή των νέων μορφών εργασίας στη ζωή των εργαζομένων είναι ίσως πρωτόγνωρη, ίσως αναγκαία και ίσως διαμορφώνει το μέλλον της εργασίας!

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

Στο 9,6% το ποσοστό της ανεργίας τον Ιούλιο Το ποσοστό ανεργίας τον Ιούλιο του 2009 ανήλθε σε 9,6%! Ένα μήνα πριν, δηλ. τον Ιούνιο του 2009 το ποσοστό αυτό βρισκόταν στο 8,6%, ενώ ένα χρόνο πίσω, τον Ιούλιο του 2008 ήταν στο 7,0%!!! Σε μια πιο αναλυτική ανάγνωση, παρατηρούμε ότι το σύνολο των απασχολουμένων κατά τον Ιούλιο του 2009 εκτιμάται ότι ανήλθε σε 4.492.162 άτομα. Αντιστοίχως, ο αριθμός των ανέργων ανήλθε σε 476.707, ενώ ο οικονομικά μη ενεργός πληθυσμός ανήλθε σε 4.300.080 άτομα. Σημειώνεται ως εκ τούτου ότι σε σχέση με τον Ιούλιο του 2008 οι απασχολούμενοι μειώθηκαν κατά 102.841 άτομα (μείωση 2,3%) και κατά 80.154 άτομα σε σχέση με το Ιούνιο του 2009 (μείωση 1,8%), ενώ οι άνεργοι αυξήθηκαν κατά 128.772 άτομα σε σχέση με τον Ιούλιο του 2008 (αύξηση 37,0%) και κατά 49.000 άτομα σε σχέση με το Ιούνιο του 2009 (αύξηση 11,5%). Συμπέρασμα; Αύξηση της ανεργίας και με τη βούλα! Αυτή είναι η διαπίστωση που προκύπτει από την έρευνα της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας για το μ...