Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το Ζήτημα της Κυριακής

Με αφορμή τις διαδηλώσεις στο κέντρο της Αθήνας , την οικονομική κρίση και τη συνακόλουθη πτώση του τζίρου, τέθηκε το ζήτημα της λειτουργίας των καταστημάτων του κέντρου την τελευταία Κυριακή του έτους, για την ανακούφιση των πληγέντων. Ακολούθησε το γνωστό μπάχαλο , η διεκδίκηση και από άλλους εμπορικούς συλλόγους να λειτουργήσουν τη συγκεκριμένη Κυριακή και κάπως έτσι άρχισε να συζητιέται το ζήτημα της κατάργησης ή όχι της Κυριακής ως αργίας. Καταρχήν όλοι, ή σχεδόν όλοι, οι εμπλεκόμενοι δηλώνουν υπερασπιστές της αργίας.
Μια προσεκτικότερη ανάγνωση όμως γεννά ερωτήματα. Ακούστηκαν επιχειρήματα του τύπου « κινδυνεύουν να απολυθούν οι εργαζόμενοι εξαιτίας της πτώσης του τζίρου» , « οι εργαζόμενοι θέλουν να εργασθούν γιατί είναι μια οικογένεια με τους εργοδότες» , « οι καταναλωτές θέλουν να στηρίξουν τα μαγαζιά του κέντρου και επιπλέον δεν πρόλαβαν να κάνουν τα ψώνια τους» « μπορεί να εργασθεί όποιος θέλει» κλπ, κλπ .
Με τον κοινό νου η λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή 28/12, επιφέρει κέρδη ή ανακούφιση αν προτιμάτε στους επιχειρηματίες.
Σίγουρα όμως κανείς εργαζόμενος δεν θα ήθελε να απουσιάζει από το σπίτι του χρονιάρες μέρες.
Σίγουρα η διατήρηση ή όχι των θέσεων εργασίας δεν θα εξαρτηθεί από την αύξηση του τζίρου μιας ημέρας.
Σίγουρα κανείς εργαζόμενος δεν θα αρνηθεί να εργασθεί γιατί πολύ απλά φοβάται την επικείμενη απόλυσή του.
Σίγουρα οι καταναλωτές θέλουν να βρουν ανοιχτά τα καταστήματα πάντα και παντού, γιατί νομίζουν ότι τους βολεύει, στην ουσία όμως καταργεί και από τους καταναλωτές ότι ελεύθερο χρόνο τους έχει απομείνει.
Μέσα σε όλα αυτά βγαίνει και ο «Ζορό» της Αυτοδιοίκησης και προτείνει την λειτουργία των καταστημάτων και την πρώτη Κυριακή του επόμενου έτους ενώ ο Καρατζαφέρης προτείνει κάποιες Κυριακές το έτος. Κάποιοι άλλοι « εκπρόσωποι» των πολυκαταστημάτων προτείνουν ευθέως κατάργηση της Κυριακής ως αργίας.
Το ζήτημα είναι πόσο τυχαία είναι όλα αυτά και ποιοι ωφελούνται από μια ενδεχόμενη κατάργηση της Κυριακής ως αργίας.
Σίγουρα δεν ευνοούνται οι εργαζόμενοι , σίγουρα δεν ευνοούνται οι καταναλωτές και άρα σίγουρα δεν ευνοείται η πλειοψηφία. Ευνοούνται, αντίθετα, οι μεγαλοεπιχειρηματίες και πιθανόν και ένα σύστημα που διατηρείται από το κεφάλαιο και δεν επιθυμεί να «δίνει» ελεύθερο χρόνο στον πολύ κόσμο. Το σύστημα δεν επιθυμεί να «δίνει» ελεύθερο χρόνο γιατί έχει το αίσθημα της αυτοσυντήρησης και μάλλον πιστεύει πως «Όσο εργάζονται τόσο δεν γνωρίζουν , τόσο δεν διαμαρτύρονται , τόσο δεν κινδυνεύουμε».
Η δημοκρατία όμως θέλει και ελεύθερο χρόνο.
Μπορεί για την λειτουργία των καταστημάτων και την οικονομική μεγέθυνση τους να χρειάζεται η κατάργηση της Κυριακής ως αργίας, για τη σωστή λειτουργία όμως της Δημοκρατίας απαιτείται ελεύθερος χρόνος. Η διασφάλιση του ελεύθερου χρόνου και της ποιότητας ζωής των πολιτών, είναι πρωτίστως υποχρέωση του Κράτους. Όταν το κράτος αδιαφορεί ή υπονομεύει τα ποιοτικά αυτά στοιχεία τότε υπάρχει πρόβλημα με την ποιότητα της Δημοκρατίας , τότε εκδηλώνονται φαινόμενα παθογένειας , τότε σίγουρα, σοβεί μια νέα κοινωνική έκρηξη με απρόβλεπτες συνέπειες.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άστεγη κοινωνική πολιτική

Γιώργος Μακράκης*   Το τελευταίο διάστημα και συγκεκριμένα από την κατάθεση στη δημόσια διαβούλευση του σ/ν του Υπουργείου Εργασίας   «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» , πολλά ΜΜΕ δημοσιεύουν και επαναδημοσιεύουν με πηχυαίους τίτλους   «ΔΩΡΕΑΝ ΣΠΙΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ  ΟΑΕΔ » . Εντυπωσιακή παροχή! Ποια είναι, όμως, η αλήθεια;   Η αλήθεια είναι ότι κάποιες ελάχιστες στον αριθμό κατοικίες, θα δοθούν με περίπου άγνωστα κριτήρια, σε μη δικαιούχους. Οι κατοικίες αυτές αποτελούν στην ουσία ιδιοκτησία των δικαιούχων του τ. ΟΕΚ και τώρα γίνονται επικοινωνιακό τρόπαιο και εν δυνάμει ρουσφετολογική παροχή.

Η μετά Covid ανεργία

Η ανεργία αυξάνεται δραματικά, όσο και αν η κυβέρνηση επιχειρεί να εμφανίζει «σε καταστολή» τους δείκτες που ομολογούν ότι η κρίση που έρχεται, αμέσως μόλις ανοίξει η αγορά, θα είναι ενδεχομένως πιο «θανατηφόρα» και από την πανδημία Του Γιώργου Μακράκη* Είναι σαφές ότι, μετά την υγεία, το μεγαλύτερο χτύπημα της πανδημίας θα το δεχθεί η εργασία. Τα αλλεπάλληλα lockdown, η αβεβαιότητα, οι αντιφάσεις, η έλλειψη προγραμματισμού στέλνουν την εργασία στα τάρταρα και την ανεργία στα ύψη. Όμως η ανεργία δεν είναι «γέννα» του Covid. Είναι προϋπάρχουσα πολιτική επιλογή. Παρά τους ευαγγελισμούς της κυβέρνησης, από το φθινόπωρο του 2019, προ Covid, οι εγγεγραμμένοι άνεργοι παραμένουν σταθερά πάνω από το φράγμα του 1,1 εκατομμύριου, ενώ οι μακροχρόνια άνεργοι (άνω των 12 μηνών εγγεγραμμένοι) παραμένουν, επίσης σταθερά, πάνω από 500.000!

Το ζήτημα της απλής και άδολης( ; ) αναλογικής..

​ Τ ης Απλής και άδολης (;) ανα- λογικής ... Η κουβέντα για το  εκλογ ικό σύστημα είναι διαρκής. Και καλώς  είναι διαρκής , καθώς  το εκλογικό σύστημα ανήκ ει στον πυρήνα της πολιτικής.  " Τίποτα  δεν είναι πιο πολιτικό από το εκλογικό σύστημα"   είχε πει ο Γάλλος πολιτικός  επ ιστήμο ν ας   Μάριος  Duverger   και είναι αλήθεια. Είναι αλήθεια ότι  το εκλογικό σύστημα επηρεάζει τον πυρήνα της πολιτικής, κυρίως της εφαρμοσμένης πολιτικής. Κι αν η πολιτική ορίζεται ως η τέχνη του εφικτού, τότε  το εκλογικό σύστημα  την  επηρεάζει άμεσ α γιατί είναι τέχνη εφικτή. Ιδίως όταν , όπως στην Ελλάδα ,  το εκλογικό σύστημα αφήνετ αι  (έστω και σε δεύτερη φάση)  στην ευχέρεια του  απλού Νομοθέτη .  Όταν, δηλαδή, δ εν ανήκει  στις συνταγματικές διατάξεις, οπότε  η αλλαγή του θα προϋπέθετε και χρόνο και συναινέσεις.