Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το ζήτημα της πολιτικής υποκρισίας



Τα τελευταία χρόνια έχει εισαχθεί στο πολιτικό μας λεξιλόγιο ο όρος πολιτικός πολιτισμός. Ως έννοια σημαίνει,  κυρίως,  τον πολιτισμό των πολιτικών, αυτών δηλαδή που ασχολούνται με την πολιτική, με τα κοινά.  Κατ΄ αναλογία θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για ναυτικό πολιτισμό (ο πολιτισμός των ναυτικών), για εργατικό  πολιτισμό (ο πολιτισμός των εργατών) κ.ο.κ.
Καταρχάς, θα ήθελα να επισημάνω  πως η εισαγωγή του όρου πολιτικός πολιτισμός, είναι πλεονασματικός στο πολιτισμικό λεξιλόγιο. θεωρώ  πως η έννοια του πολιτισμού είναι συνολικότερη από των πολιτισμό των πολιτικών! Θεωρώ  πως ο πολιτισμός αντανακλά  ένα συνολικότερο τρόπο σκέψης και δράσης, θεωρώ τέλος πως  ο πολιτικός πολιτισμός διαμορφώνεται και διαμορφώνει τον πολιτισμό μας, από τον οποίο τελικά δεν διαφοροποιείται.
Όπως  κι αν ορίσουμε τελικά τον πολιτικό πολιτισμό, όπως κι αν τον προσεγγίσουμε, το Ζήτημα είναι αλλού.  Πως δρα ένας πολιτικά πολιτισμένος πολιτικός και πως μπορεί να μπερδεύουμε τον πολιτικό  πολιτισμό με την πολιτική υποκρισία.
Διότι, κατά τη γνώμη μου, είναι άλλο πράγμα να συμμερίζεσαι τον πολιτικό πολιτισμό και άλλο πράγμα να συμμετέχεις στην πολιτική υποκρισία. Γιατί είναι πολιτική υποκρισία, για παράδειγμα, όταν στο δημόσιο λόγο –και ο λόγος ενός πολιτικού είναι πάντα δημόσιος- αποδίδεις στον πολιτικό σου αντίπαλο πράξεις πολιτικά ανήθικες (διορισμούς για υφαρπαγή της ψήφου, διπλώματα, λαδώματα κλπ) και την επομένη των εκλογών σπεύδεις να τον συγχαρείς για την νίκη του ή για τον αγώνα του. Τα συγχαρητήρια στους πολιτικούς, αγαπητοί αναγνώστες, τα δίνει ή για την ακρίβεια τα γράφει η ιστορία και τα πραγματικά περιστατικά. Οι πολιτικοί εναγκαλισμοί μετά τις πολιτικές αντιπαραθέσεις αποτελούν πολιτική υποκρισία και όχι πολιτικό πολιτισμό.
Εδώ, βέβαια, πρέπει να διευκρινίσουμε περαιτέρω, πως  ο πολιτικός  πολιτισμός διαμορφώνεται στη βάση των πολιτικών αντιπαραθέσεων. Των αντιπαραθέσεων δηλαδή που αφορούν πράξεις πολιτικές και όχι  ιδιωτικές. Πολιτική πράξη είναι για παράδειγμα η εκφρασμένη άποψη για  το Χι Ψι θέμα και η προσπάθεια συλλογικής δράσης για την αποτροπή ή την υποστήριξη του εν λόγω θέματος , ενώ ιδιωτική πράξη είναι, πάλι για παράδειγμα, οι διατροφικές του  προτιμήσεις! Η  πρώτη, πρέπει να γίνει αντικείμενο πολιτικού σχολιασμού, η δεύτερη δεν πρέπει.
Σε κάθε περίπτωση, η πολιτική ειλικρίνεια  είναι αυτή που διαμορφώνει τον πολιτικό πολιτισμό  και συμβάλει στη διαμόρφωση  του πολιτισμού στο σύνολό του. Σε κάθε περίπτωση, ο πολιτισμός, ο γενικότερος εννοώ, διαμορφώνει και συμβάλει στον πολιτικό πολιτισμό, συνεπώς συμβάλει  στην πολιτική ειλικρίνεια και όχι στην πολιτική υποκρισία! Σε κάθε περίπτωση ο πολιτισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την ειλικρίνεια, πολύ δε περισσότερο ο πολιτικός πολιτισμός, ο πολιτικός λόγος , ο δημόσιος λόγος,  που  οφείλει να διακρίνεται από συνέπεια και συνέχεια, αλλιώς πρόκειται για πολιτική υποκρισία. Σε κάθε περίπτωση, δε με αφορά ο πολιτικός πολιτισμός τους, με αφορά ο ειλικρινής πολιτισμός! 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Άστεγη κοινωνική πολιτική

Γιώργος Μακράκης*   Το τελευταίο διάστημα και συγκεκριμένα από την κατάθεση στη δημόσια διαβούλευση του σ/ν του Υπουργείου Εργασίας   «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων» , πολλά ΜΜΕ δημοσιεύουν και επαναδημοσιεύουν με πηχυαίους τίτλους   «ΔΩΡΕΑΝ ΣΠΙΤΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ  ΟΑΕΔ » . Εντυπωσιακή παροχή! Ποια είναι, όμως, η αλήθεια;   Η αλήθεια είναι ότι κάποιες ελάχιστες στον αριθμό κατοικίες, θα δοθούν με περίπου άγνωστα κριτήρια, σε μη δικαιούχους. Οι κατοικίες αυτές αποτελούν στην ουσία ιδιοκτησία των δικαιούχων του τ. ΟΕΚ και τώρα γίνονται επικοινωνιακό τρόπαιο και εν δυνάμει ρουσφετολογική παροχή.

Η μετά Covid ανεργία

Η ανεργία αυξάνεται δραματικά, όσο και αν η κυβέρνηση επιχειρεί να εμφανίζει «σε καταστολή» τους δείκτες που ομολογούν ότι η κρίση που έρχεται, αμέσως μόλις ανοίξει η αγορά, θα είναι ενδεχομένως πιο «θανατηφόρα» και από την πανδημία Του Γιώργου Μακράκη* Είναι σαφές ότι, μετά την υγεία, το μεγαλύτερο χτύπημα της πανδημίας θα το δεχθεί η εργασία. Τα αλλεπάλληλα lockdown, η αβεβαιότητα, οι αντιφάσεις, η έλλειψη προγραμματισμού στέλνουν την εργασία στα τάρταρα και την ανεργία στα ύψη. Όμως η ανεργία δεν είναι «γέννα» του Covid. Είναι προϋπάρχουσα πολιτική επιλογή. Παρά τους ευαγγελισμούς της κυβέρνησης, από το φθινόπωρο του 2019, προ Covid, οι εγγεγραμμένοι άνεργοι παραμένουν σταθερά πάνω από το φράγμα του 1,1 εκατομμύριου, ενώ οι μακροχρόνια άνεργοι (άνω των 12 μηνών εγγεγραμμένοι) παραμένουν, επίσης σταθερά, πάνω από 500.000!

Το ζήτημα της απλής και άδολης( ; ) αναλογικής..

​ Τ ης Απλής και άδολης (;) ανα- λογικής ... Η κουβέντα για το  εκλογ ικό σύστημα είναι διαρκής. Και καλώς  είναι διαρκής , καθώς  το εκλογικό σύστημα ανήκ ει στον πυρήνα της πολιτικής.  " Τίποτα  δεν είναι πιο πολιτικό από το εκλογικό σύστημα"   είχε πει ο Γάλλος πολιτικός  επ ιστήμο ν ας   Μάριος  Duverger   και είναι αλήθεια. Είναι αλήθεια ότι  το εκλογικό σύστημα επηρεάζει τον πυρήνα της πολιτικής, κυρίως της εφαρμοσμένης πολιτικής. Κι αν η πολιτική ορίζεται ως η τέχνη του εφικτού, τότε  το εκλογικό σύστημα  την  επηρεάζει άμεσ α γιατί είναι τέχνη εφικτή. Ιδίως όταν , όπως στην Ελλάδα ,  το εκλογικό σύστημα αφήνετ αι  (έστω και σε δεύτερη φάση)  στην ευχέρεια του  απλού Νομοθέτη .  Όταν, δηλαδή, δ εν ανήκει  στις συνταγματικές διατάξεις, οπότε  η αλλαγή του θα προϋπέθετε και χρόνο και συναινέσεις.